Isprobao sam Mercedesov mali SUV GLA: Sa 109 Renaultovih konjskih snaga i Mercedesovih sedam automatskih brzina


Mercedesov mali SUV kao i većinu njihovih malih modela kupuje bogatija klijentela kao drugi automobil u svojoj garaži. Ostatak svijeta smatra da su mali modeli premium brendova preskupi za ono što daju i da za te novce manje razvikana konkurencija pruža mnogo-mnogo više. Male modele top brendova kupuju i oni koji silno žele ostvariti želju posjedovanja brenda pa premda bili i svjesni da osim znaka na prednjoj maski od premium nema ni p.



Ako u GLA posložite adekvatan motor, mjenjač i dodatnu opremu časkom cijena poskoči na 50 000 eura a ni tu nije kraj. Prednja sjedala su prekratka pa ne pružaju dovoljan oslonac za noge, osobito u zavojima. Zadnja klupa je neupotrebljiva kako za koljena, glavu, laktove ili udobnije sjedenje. Kožne presvlake dodatno učvršćuju sjedeću površinu pa još više pridonose neudobnosti sjedenja na zadnjoj klupici. Prednji nosači krova polegnuti su nisko prema natrag, pritišću glavu i sputavaju slobodno kretanje ruku. Osjećaja da vozite Mercedes, ima ali samo u malim tragovima. Za 32 000 eura koliko košta početni model sa 109 konjskih snaga i ručnim mjenjačem trebalo bi tog osjećaja i prostora biti više. Novi model GLA najavljen za 2019. godinu biti će većih dimenzija, novijih motora i ljepših unutarnjih uređenja.


Motor 1,5l od 109 konjskih snaga pri 4000 okretaja preuzet je od Renaulta. To su vrlo dobri i pouzdani motori, male potrošnje, male zahtjevnosti i velike dugovječnosti. U Mercedesu su doradili neke sitnice na njihov način. Smanjili su snagu za 1 PS i malo povećali obrtni momenat. Manje je naglašena turbo rupa te bolje povuče iz nižih okretaja. Da se takav nalazi u Cliju bio bi perfektan. Ali za automobil težine 1500 kg preslab je te mu je ubrzanje tek jedva 12 s do sto km/h. Dogura nekako do 160 a do deklariranih 190 treba pričekati. Ali tu ima jedna zanimljiva situacija. Svi Mercedesovi modeli imaju visoku krajnju brzinu pa tako i ovaj s obzirom na njegov mali motor od 1,5 litre. Konkurencije iste snage i težine voze sporije. Brojke su uvijek na Mercedesovoj strani. 


Dakle sveukupno gledajući malo je trom, malo premali, malo neudoban. Kada prelazite preko betonskih prepreka na asfaltu sitno i odrešito protrese cijelu karoseriju slično prepumpanim gumama. Ne naginje se u zavojima, ne ponire nosom prema dole kod naglog kočenja, ne ljulja se ali zato lupa na grabama i ne pruža udobnost na kakvu smo navikli kod trokrake zvijezde. Prtljažnik je u kategoriji "Golfa". Automatski mjenjač sa sedam brzina odrađuje posao korektno ali ništa posebno brzo na što smo navikli kod najnovijih mjenjača s dvije spojke. Šifteri za ručno mijenjanje brzina postavljeni su na sam volan i vrte se zajedno s njim. U takvim okolnostima morate ih stalno hvatati pogledom da biste ručno mijenjali brzine. Stalno vam bježe a povremeno i zamjene mjesta ovisno koliko je zakrenut obruč volana i koliko se brzo vrti. Šifteri trebaju biti fiksirani na vrat volana kako bi vozač uvijek pa i žmirećki mogao u svakom trenutku ih koristiti. Ručna promjena brzina na ovaj način, samo po ravnom djelu puta, govori u prilog tezi da je ovaj automobil prvenstveno namijenjen kao poklon suprugama ili ljubavnicama kojima nikad neće pasti na pamet da se zamaraju ručnim promjenama brzina kada mogu slobodno sve prepustiti automatici i pri tome uživati u beskrajnim telefonskim razgovorima. Ručica mjenjača nalazi se iza obruča volana, ako ju želite pogledati morate volan zakrenuti u stranu.


Poželite li malo promjene u odnosu na klasičan automobil kakav se proizvodi već stotinu godina preostaje vam birati između povišenog sjedenja, automatskog mjenjača ili pogona na struju. Svaki komercijalni automobil mora prvenstveno zadovoljiti praktične potrebe, ulaz i izlaz putnika i prijevoz prtljage. Kada dizajneri sjednu za stol i ispoštuju te osnovne zahtjeve i još neke modernog čovjeka kao ekonomičnost, praktičnost i udobnost ne preostaje im ništa drugo nego napraviti automobil s kakvim se družimo cijelo zadnje stoljeće u manjim dizajnerskim razlikama. Pa su tako baš SUV vozila doživjela popularnost jer nude nešto malo drugačije u odnosu na dosadašnje. Mercedesov mali SUV kako ga vole zvati njegovi tvorci prije bi se mogao okarakterizirati kao hatchback na velikim kotačima jer sa svojih 150 cm visine ne pruža osjećaj povišenog sjedenja. Više bi to bilo nešto kao crossover ako bi se mogao i u tu kategoriju ugurati. Sve u svemu odlučite li se za malog Mercedesa svakako ga isprobajte pa barem posložite malo jači motor, elektronski ovjes i svakako automatski mjenjač. Pa ako vam takav ne bude preskup, sretno.


Nekada je Mercedes proizvodio velike i luksuzne, BMW brze, Audi komercijalne, Francuzi udobne a Japanci eksperimentalne automobile. Bilo je lako. Danas svi proizvode sve, nije lako kupiti novi automobil. Što bi trebao biti prioritet, i na što obratiti pažnju osvrnut ću se u jednom od narednih tekstova.

Pozdrav.