Audi AICON


Vilinski konjic jedan je od najopasnijih i najučinkovitijih lovaca životinjskog svijeta. Budući da u određenoj mjeri može predvidjeti kretanje svog plijena, može ga pratiti čak i ako ga nakratko izgubi iz vida. Tijekom lova taj kukac koristi neku vrstu autopilota uz pomoć kojeg nagonski odabire te nepogrešivo prati najbolju lovinu. Za takvo ponašanje zaslužni su CSTMD1 neuroni. Istraživači Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Adelaideu u Australiji proučavaju ponašanje vilinskog konjica kako bi pilotiranu vožnju učinili sigurnijom i udobnijom u budućnosti.

Što čini toga letećeg kukca dobrim modelom za mobilnost budućnosti? Jednog dana kada automobili budu potpuno autonomni i budu se oslanjali na umjetnu inteligenciju, a ne na ljudske odluke, bit će ključna njihova mogućnost selekcije bitnih informacija kako bi u pravo vrijeme mogli donijeti pravu odluku. To zvuči kao prilično daleka budućnost u kojoj će vozači i automobili imati potpuno nove uloge. Tehnički gledano to bi u današnjoj terminologiji označavalo razinu 5 na ljestvici autonomne vožnje. Od razine 0 do razine 5 aktivna ljudska uključenost u vožnju postupno nestaje, a iz današnje perspektive razina 0 je već prošlost dok je razina 5 relativno daleka budućnost. U ovom trenutku tehnologija autonomne vožnje negdje je između razina 2 i 3. No, u stvarnosti, najviša razina primjer je autonomne vožnje koji je samo teoretski dosegljiv. Pritom je bitno znati da za tu razinu autonomije neće biti dostatni samo proizvođači vozila već će razina 5 zahtijevati potpunu umreženost i nadzor cijelog područja prometa. 

Zbog toga se Audi usredotočio na rješenja koja će osigurati područja primjene i situacija u kojima će se moći koristiti vozila razine 3 i 4 te ih dalje proširivati otvarajući put većoj slobodi vozača te obavljanju drugih poslova tijekom vožnje. Ipak, razmišljanja i istraživanja ne završavaju ovdje. Napokon, vizija budućnosti u kojoj ćemo vožnju promatrati iz pasivne perspektive putnika pri čemu ćemo se svejedno osjećati aktivno i nadmoćno te biti u mogućnosti različito iskoristiti vrijeme dok se vozimo od točke A do točke B bez obzira na to što se događa u prometu, čini se vrlo privlačnom. S udobnošću, učinkovitošću i mogućnostima personalizacije koji će biti na potpuno drugoj razini, automobili, odnosno njihova unutrašnjost, postat će novi životni prostor. Iz perspektive tvrtke s četiri prstena, temelj i početna točka te vizije je Audi AI. Taj naziv objedinjuje inovativne sustave koji smanjuju napor vozača i istodobno nude nove mogućnosti za korištenje vremena provedenog u automobilu. Ideja je da automobili, budući da se stvarna aktivnost vožnje sve više gura u drugi plan, postanu suosjećajni pratitelji koji pružaju personaliziranu podršku i na sebe preuzimaju manje ugodne poslove poput vožnje. Svako će vozilo poznavati svog korisnika te predviđati njegove potrebe. Štoviše, Audi AI utire put novim slobodama za vozača i putnike smanjujući složenost njihove interakcije s vozilima i drugim sudionicima u prometu. 

U ovakvom razvoju događaja različiti aspekti umjetne inteligencije također će imati ključnu ulogu, ne samo u razvoju pametnih novih sustava već i njihovoj upotrebi. Svaki moderni automobil na cesti danas već prikuplja golemu količinu podataka dok će u budućnosti naglasak biti na sve bržem procesuiranju sve većih količina podataka, njihovoj usporedbi s drugim korisnicima u prometu te će se omogućiti njihova kolektivna upotreba. Tada će automobili, baš kao i vilinski konjici, moći zaviriti u budućnost, a procjenjuje se da bi moglo biti riječi o vremenskom prozoru od 10 sekundi, što će im omogućiti da predvide situacije u prometu baš kao i ljudske želje, a sve zahvaljujući Audi AI.

U ovom trenutku je vilinski konjic u prednosti, što može zahvaliti milijunima godina evolucije. Audijeva vizija kako će razina 5 mobilnosti eventualno izgledati i funkcionirati još je vrlo svježa i tek se počinje razvijati, ali svejedno već ima ime – Audi AICON. Dizajnerska studija, tehnološka demonstracija te koncept mobilnosti spojeni u vozilo s četverim vratima, s 2+2 konfiguracijom sjedenja, što je još jedan golemi skok u budućnost dizajna vanjskog izgleda te unutrašnjosti automobila. Kao tehnološka demonstracija, on je utjelovljenje mogućnosti razvoja sustava pogona, ovjesa, odnosno digitalizacije. Kao koncept mobilnosti, studija pokazuje kako bi funkcionirao osobni prijevoz bez upravljača i papučica. No upravo je unutrašnjost ili bolje rečeno nedostatak uobičajenih struktura unutar automobila ono što najbolje pokazuje kako će personalizirana premium mobilnost funkcionirati u desetljećima koja dolaze. Vrata koja se nasuprotno otvaraju omogućuju jednostavan pristup u nešto što bi se moglo nazvati ugodnim upravljačkim centrom u kojem je dovoljno izreći željeno odredište dok će sve ostalo obaviti Audi AICON. Budući da je automobil dio personaliziranog eco-sustava, on čak može nuditi i prijedloge zasnovane na prikupljenom znanju. Nakon toga, sve što trebate učiniti je smjestiti se u udobna sjedala koja se mogu pomicati i zakretati te uživati u osjećaju gdje ne radeći ništa nadzirete sve. Upravljač, ručica mjenjača, prekidači i instrumentna ploča zamijenjeni su dugačkim i čistim površinama. Klimatizacija, konfiguracija sjedala i infotainment sustav prilagođeni su korisniku vozila. Prilagođujući se automatski promjeni položaja sjedala, upravljačko sučelje s unutrašnje strane vrata služi za kontrolu infotainmenta te komunikacijskog sustava.

Osim ručnog upravljanja preko različitih sučelja, Audi AICON nudi i mogućnost glasovnog nadzora te upravljanje pokretima očiju. Pogonski sustav je električni, a naglašava dinamičnost i doseg zahvaljujući novom konceptu učinkovitosti. Ukupno četiri elektromotora smještena su na prednjoj i stražnjoj osovini. Krute baterije čiji je energetski kapacitet tri puta veći od današnjih litij-ionskih baterija ugrađene su u podnicu vozila. Ukupna snaga četiri elektromotora je 260 kW dok je ukupni okretni moment nevjerojatnih 1.100 Nm. Kao što dramatično oblikovani kotači daju naslutiti, Audi quattro je prirodan dio Audi AICON paketa. Rekuperacija energije zajedno s inteligentnom strategijom upravljanja, lagana konstrukcija te profinjena aerodinamika omogućuju doseg više od 800 kilometara. Napokon, Audi AICON želi biti više od koncepta pametne mobilnosti gradova budućnosti, te gotovo suprotan nekim idejama robotskih taksija. U svemu tome i tradicionalno iskustvo vožnje također će poprimiti potpuno novu dimenziju. Tu se ponovno vraćamo do vilinskog konjica i to ne samo kao vrhunskog lovca već i gospodara dugačkih letova u svijetu kukaca.