Roborace: Gledati Robocar kako juri gotovo 320 km/h je nevjerojatno


Deset automobila u tišini se dokotrljalo kroz ciljnu ravninu i zauzelo pozicije na startu. U iščekivanju zelenog svjetla za početak utrke nije se čula buka motora, nije je bilo ni kada je semafor označio početak utrke, a niti kada je pet bolida jurnulo po stazi u smjeru kazaljke na satu dok je drugih pet krenulo u suprotnom smjeru. Električni pogon potjerao je bolide do brzine od 320 km/h i prije nego što su došli do vrlo uskog zavoja na polovini staze i našli se oči u oči s bolidima koji voze u suprotnom smjeru.

Unatoč tome što jure jedni prema drugima, masovni sudar nije se dogodio. Automobili su elegantno izbjegavali jedni druge i mimoišli se za nekoliko milimetara uopće ne smanjujući brzinu. Ono što zvuči kao ultimativna ludost, u ne tako dalekoj budućnosti moglo bi postati stvarnost. Posebnost ove utrke je u tome što u bolidima nema vozača, već oni voze sami, barem u viziji projekta Roborace smještenog u gradiću Banbury, 120 km od Londona. Tvrtku je utemeljio ruski poduzetnik Denis Sverdlov uz pomoć Kinetik investicijskog fonda čija je vrijednost 500 milijuna dolara. Ideja je da Roborace bude prateće natjecanje koje bi se održavalo u sklopu FIA Formula E utrka što će, ako se ostvari, biti prvo prvenstvo autonomnih automobila. 

U ovom trenutku postoje dvije vrste bolida, DevBot razvojno vozilo kojim može upravljati vozač ili vozi autonomno bez vozača, te Robocar koji uopće nema kokpit, odnosno upravljač i koji vozi isključivo autonomno. Oba su vozila već vozila na trkaćim stazama, a tvrtka u ovom trenutku ima tri DevBot razvojna vozila te dva Robocara. Iako bi natjecanje moglo zaživjeti najranije za od tri do pet godina, rješenja koja razvija Roborace sežu dalje od utrkivanja. Glavni strateg tvrtke Bryn Balcombe ističe da: "Roborace ima tri razvojna temelja: električnu mobilnost, mrežne tehnologije i autonomnu vožnju. Izazov s kojim se susrećemo u razvoju natjecanja jest kako uskladiti sportski, odnosno zabavni dio s razvojem tehnologije autonomne vožnje koja je relevantna u svakodnevnom životu.

" Vrhunski motosport obično je testni poligon tehnologija koje se poslije nađu u konvencionalnim automobilima. No Balcombe koji je veći dio karijere proveo u Formuli 1 vjeruje kako to više nije slučaj. Dok su s jedne strane brojni elektronski sustavi pomoći zabranjeni u utrkama, upravo takve sustave treba razvijati i unaprjeđivati kako bi omogućili autonomnu vožnju. "Roborace je platforma na kojoj je moguće razvijati i testirati tehnologije koje su nužne za autonomnu vožnju", objašnjava Balcombe. 

Moguće je da će se u nekom trenutku u natjecanje uključiti i proizvođači automobila sa svojim vozilima, ipak, na početku će Roborace osiguravati hardver dok će različiti timovi ugrađivati svoj softver, slično onome što se događa u Formuli E. Iako to na prvi pogled zvuči kao natjecanje programera, Balcombe se ne slaže s tim: "Najbolji način kako opisati Roborace je natjecanje vozača, iako u ovom slučaju vozača nema. Umjetna inteligencija (AI) je ono što čini razliku budući da je izvedba softvera ono što će odlučiti koja će momčad pobijediti, pogotovo i zbog činjenice da su po svemu ostalom bolidi identični.

" Balcombe je uvjeren da će različiti softveri rezultirati različitim načinom vožnje bolida. "Načini implementacije softvera su različiti prije svega zbog toga što sustav uči i sam se nadograđuje. Jednako kao što vozači imaju različite stilove vožnje tako će svoj način vožnje imati i umjetna inteligencija. Vjerujem da će proizvođači automobila razviti identitet svoje marke, što će dosezati puno dalje od oblika i dizajna vozila.
" Mogli bismo pomisliti kako će ideja o svijetu bez vozača užasnuti nekoga poput Lucasa di Grassija koji zarađuje za život vozeći utrke. Ali Brazilac koji vozi za Audi u Formuli E, čiji je i aktualni prvak, ima drukčije mišljenje: 
"Iako Roborace nikad neće zamijeniti motosport, svejedno trebamo natjecanje kroz koje možemo razvijati autonomnu vožnju, povezivost i električni pogon." 
Potpuno uvjeren u potencijal koji ima autonomno utrkivanje, Lucas di Grassi prihvatio je mjesto direktora Roboracea, a odgovara i na pitanje znači li to na neki način i izdaju ljubitelja motosporta? "Uopće ne.

Ako se pak i dogodi neki sudar, posljedica će biti financijski trošak, ali nitko neće biti ozlijeđen." Di Grassi dobro zna o čemu govori jer je prošle godine u prvom krugu kvalifikacija Svjetskog GT kupa u Macau sudjelovao u masovnom sudaru dvanaest vozila. Nesreća se dogodila kada je vodeći bolid stao uz rub staze u nepreglednom zavoju te ga vozači koji su dolazili nisu na vrijeme mogli uočiti i izbjeći. Uz pomoć međusobnog umrežavanja bolida i okoline takve će se nesreće u budućnosti moći spriječiti. No bit će potrebno još jako puno truda prije nego što počnemo koristiti prednosti autonomnih strojeva. Najbolje to zna Teena Gade, razvojna inženjerka u Roboraceu. Još kao mlade djevojke, Teena i njezina sestra Leena, koja je trkaća inženjerka u Audi Sportu i koja je sudjelovala u pobjedama na 24 sata Le Mansa, zarazile su se strašću za utrkama i znanošću. Nakon što je bila dio Subaru World Rally tima lLiams F1 tima, Teena je sada zadužena za Roborace simulacijski program. 

"Iako već postoje vozila koja mogu održavati pravac u traci autoputa bez intervencije vozača, mi želimo razviti vozila budućnosti kojima će upravljati umjetna inteligencija i koja će se moći snalaziti i u neočekivanim situacijama", ističe Teena Gade. 
"Kako će AI vozilo reagirati na neočekivanu zapreku na trkaćoj stazi? Uz pomoć simulatora možemo kreirati različite scenarije kroz koje će Robocar naučiti kako reagirati u različitim situacijama. To su isti izazovi s kojima će se autonomna vozila susretati u svakodnevnoj vožnji. "Kad AI automobili budu mogli legalno voziti na javnim cestama, još uvijek će većinom ostalih vozila upravljati ljudi koji neće imati previše obzira prema takvim vozilima kako bi ih primjerice propustili u jutarnjoj gužvi i sl. Moramo osigurati da vozila kojima upravlja umjetna inteligencija mogu bez problema pratiti promet u svim uvjetima, odnosno da u određenim okolnostima budu sposobna, metaforički rečeno, i progurati se ako je potrebno.

" Ako postoji automobil koji se može progurati, onda je to svakako fascinantni Robocar. On je djelo konstruktora Daniela Simona koji je radio za Audi i Bugatti te stvorio futuristička vozila za filmove kao što su Tron, Naslijeđe, Zaborav i Ratovi zvijezda VII.  Vidljivo je kako je znanstvena fantastika utjecala na Robocar. Njegova niska silueta kao da ispušta čistu snagu te neobičnu, gotovo izvanzemaljsku inteligenciju. "Više od stoljeća ljudi su sjedili za upravljačem", objašnjava Simon. "Stoga je jako važno da Robocar potakne osjećaje i izazove emocionalnu reakciju." No nije fascinantan samo dizajn automobila već i njegova tehnologija. 

Jedan od najvažnijih detalja je inovativna školjka od karbonskih vlakana s trkaćim ovjesom koja je razvijena u kući. Baterija generira maksimalnu izlaznu snagu od 655 kW (gotovo 900 KS), što u kombinaciji s masom od otprilike 1.000 kg omogućuje najveću brzinu od približno 320 km/h. Na svakom se kotaču nalazi po jedan elektromotor, pa se neovisnom raspodjelom momenta na kotačima osigurava bolje prianjanje i stabilnost. Takav sustav usporediv je s e-quattro tehnologijom koju je Audi razvio posljednjih godina, a rezultat je da Robocar ima promjenjivi okretni moment na svakom kotaču do maksimalnih 300 Nm, što mu omogućuje da ima dvije sekunde bolje vrijeme kruga od Formule E. 

Iako projekt Robocar još nije gotov, mehanički dio automobila je praktički završen. Unatoč tome, razvoj softvera koji će omogućiti da automobil prepoznaje i analizira svoj okoliš pri velikim brzinama i dalje ostaje veliki izazov za Roborace tim. "Neprestano radimo na razvoju softvera i testiranju vozila", objašnjava Bryn Balcombe. "No da bi se Robocar kretao, ovisni smo o kamerama, senzorima, GPS-u, laserskim detektorima i ultrazvučnim senzorima čiji novi model neprestano stižu na tržište." Ipak, kad gledaju kako bolid punom brzinom leti po stazi Upper Heyford, napori se lako zaborave. 

"Gledati Robocar kako juri gotovo 320 km/h je nevjerojatno", priznaje Balcombe. Ono što bi bilo još nevjerojatnije je nekoliko Robocara koji se velikom brzinom utrkuju na stazi. "Zamislite da imamo natjecanje vozača i konstruktora te se primjerice dva Robocara iz iste momčadi bore za titulu. Sjećate se kako je to bilo uzbudljivo u Formuli l.

" Što će se dogoditi kada u zadnjem krugu zadnje utrke dva Robocara iz iste momčadi s jednakim brojem bodova sa suprotnih strana uđu u zavoj brzinom 250 km/h? "
U određenom trenutku mi možemo iz boksa poslati naredbe bolidu ili čak cijeloj momčadi", objašnjava BaLcombe. No, kao što se zna dogoditi kod vozača, ni Robocarova umjetna inteligencija možda neće uvijek poslušati naredbe. Izvor: Audi